De klare lijn en de golven

Luister hier BNR Trendwatch van 3 februari 2014 terug:

 

Bob de Moor

Bob de Moor, de klare lijn en de golvenWat roept de naam Bob de Moor op bij de gemiddelde lezer? Waarschijnlijk niet zo veel, want hij heeft altijd in de schaduw gestaan van die ene grootheid van de Europese strip: Hergé. Maar Bob de Moor verdient zeker net zo veel eer, want hij was een fantastisch tekenaar en hij heeft een groot aandeel gehad in de Kuifje-verhalen van na de oorlog. Een biografie over deze striptekenaar is dus zeker niet misplaatst. Ronald Grossey heeft zich gewaagd aan een uitgebreide beschrijving van zijn leven, zoals hij in een eerder boek minutieus de ontwikkelingen bij Studio Vandersteen beschreven heeft.

Cori
Cori de scheepsjongen, een reeks van Bob de Moor zelf.

Op de cover van de biografie over Bob de Moor staat een foto met Hergé (links) en De Moor (rechts). En dat zegt eigenlijk ook heel veel over het boek. Want naast Bob de Moor gaat het heel veel over Hergé en de andere tekenaars die hem omringden. Zelfs de jeugd van Hergé wordt in dit boek al vroeg en uitgebreid behandeld, waardoor je je soms afvraagt van wie je nu de biografie aan het lezen bent. Het boek komt daardoor wat langzaam op gang en het maakt soms rare tijdsprongen vooruit en weer terug. Maar als je eenmaal bent aanbeland bij de periode dat Bob de Moor een vaste waarde werd bij de Studios Hergé wordt het fascinerend. Je krijgt een mooi inkijkje in de werking van de studio en de verhoudingen van de verschillende tekenaars onderling, waar andere grote namen uit de stripwereld bij zitten, zoals Edgar P. Jacobs en Jacques Martin. En het wordt duidelijk dat alles in het leven van Bob de Moor draait om Hergé.

Kuifje en de Alfa-kunst

Het meest fascinerende onderdeel in het boek is het moment dat Hergé overlijdt. De studiomedewerkers, en zeker Bob de Moor, blijven verweesd achter. Wat is het bestaansrecht van de studio als er geen nieuwe avonturen van Kuifje meer gemaakt worden? Het blijkt dat Hergé nooit iets heeft vastgelegd over zijn personage Kuifje, maar in interviews heeft hij regelmatig aangegeven dat hij niet wilde dat Kuifje na zijn dood zou worden voortgezet. Tegelijkertijd heeft hij tegenover Bob de Moor hints gegeven dat die hem ooit zou opvolgen. Op het moment dat Hergé overlijdt, ligt er een Kuifje-verhaal dat nog niet af is: Kuifje en de Alfa-kunst. Het gaat over een bende kunstvervalsers, maar veel meer dan een flinke stapel krabbels is het nog niet. Slechts drie pagina’s zijn wat verder uitgewerkt, maar hoe het verhaal moet aflopen is niet duidelijk. Bob de Moor wil dolgraag dit verhaal afmaken, maar de weduwe van Hergé houdt dat tegen. In de biografie van Bob de Moor wordt pijnlijk duidelijk hoe verzuurd op zeker moment de verhoudingen waren tussen de erven van Hergé en de studio. De Moor heeft het als een persoonlijke belediging ervaren dat men dit verhaal niet aan hem toevertrouwde.

alfakunst1
De sfeervolle openingsscène van Kuifje en de Alfa-kunst, een van de drie meer uitgewerkte pagina’s.
alfakunst2
De meeste pagina’s van Kuifje en de Alfa-kunst zijn niet meer dan dit soort krabbels.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Had Bob de Moor Kuifje en de Alfa-kunst kunnen afmaken? Hij had het zeker kunnen tekenen, maar in het verhaal bleven er nog te veel losse eindjes open. In zijn biografie blijkt dat hij er wel met Hergé over gesproken had, maar dat hij ook geen idee had hoeveel Hergé nou eigenlijk op papier had gezet. Na zijn overlijden bleek dat bijzonder weinig te zijn. De Moor had het kunnen afmaken, maar een verhaal van Hergé was het dan niet echt geweest. Bob de Moor is overleden in 1992, dus we zullen nu echt nooit meer weten hoe het laatste avontuur van Kuifje geëindigd zou zijn.

Facebook
Twitter
Instagram
Volg via Email
RSS

1 Comment

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*