Reborn: sciencefiction met een boodschap
Het is een genre dat Nederlandse striptekenaars niet snel omarmen: sciencefiction. Aimée de Jongh deed het wel en leverde met Reborn een ware thriller af die in de toekomst speelt. ‘Ik had niks met sciencefiction, dus daarom wilde ik het juist doen.’
Op een ruime tekentafel ligt het schilderspalet klaar om gebruikt te worden, en op het tafelblad zitten vlekken in alle kleuren van de regenboog. Hier lijkt een stripverhaal te ontstaan op een oude ambachtelijke wijze. Maar schijn bedriegt: Reborn is helemaal op de computer gemaakt.
‘Digitaal is het net wat gecontroleerder, dat vind ik prettiger,’ zegt Aimée de Jongh terwijl ze wat eerste tekeningen in inkt van haar strip laat zien. ‘Ik heb het wel op papier geprobeerd, maar ik ben al snel overgestapt op de computer. Dat oog was veel te groot, dat kun je op de computer makkelijk kleiner maken. En die gebouwen zagen er niet uit.’ In de digitale versie zijn de lijnen inderdaad wat strakker, al heeft ze op papier al een behoorlijke basis voor haar verhaal neergezet.
Reborn is een sciencefictionstrip die speelt in 2038. De achttienjarige Elise doet een ontdekking die haar hele leven op zijn kop zet: zij is de eerste menselijke kloon. Ze komt terecht in een identiteitscrisis, maar krijgt niet eens de tijd om goed over zichzelf na te denken. Het feit dat zij de eerste menselijke kloon is lekt uit, en ze krijgt een complete sekte van religieuze fanatici achter zich aan die zo heftig tegen klonen zijn dat ze Elise zo snel mogelijk uit de weg willen ruimen. Zo wordt dit sciencefictionverhaal tevens een grimmige thriller.
Voor een sciencefictionstrip ziet Reborn er niet heel futuristisch uit. De Jongh wilde geen verhaal maken met ruimteschepen of vliegende auto’s, dus het speelt zich af in de nabije toekomst. ‘De ontwikkelingen gaan zo snel, je kunt je helemaal niet voorstellen hoe 2038 eruitziet. Ik was bang dat het zou afleiden van het verhaal als het te futuristisch zou worden.’ Toch heeft ze met hamburgers uit de automaat en telefoons die niet groter zijn dan een oortje een aantal aardige vondsten in haar strip weten te verwerken.
Reborn ontstond toen stripblad Eppo graag een sciencefictionstrip wilde. De Jongh: ‘Het Robbedoes-album Als in een droom is mijn favoriete strip, en die gaat over klonen. Dat was de basis, maar dit moest natuurlijk wel anders worden. Ik ben toen veel series en films over klonen gaan kijken, want ik was bang dat ik anders dingen zou doen die al gedaan waren. Ik ontdekte daardoor allemaal toffe films. Dat was nog het leukste.'
De Jongh is daardoor zelfs van het genre gaan houden. ‘Die series waren een eye-opener, je kunt zo veel binnen het genre. De kracht ervan is dat je de maatschappij van nu in een extreme versie kan laten zien.’ Een goed voorbeeld is de scène waarin een hele meute achter Elise aan komt, die verwijst naar racisme en de vluchtelingencrisis. ‘Iedereen heeft al een oordeel klaar over een ander,’ zegt De Jongh. ‘Terwijl je er niks aan kan doen dat je bent wie je bent. Of zoals die vluchtelingen, zij hebben gewoon pech dat ze in een ander land geboren worden.’
Dit artikel is eerder verschenen in de Boekenkrant.
[…] het voorjaar bracht ze haar science fiction strip Reborn uit, over een meisje dat een kloon blijkt te […]