De podcast van de Prijswinnaars

Hoog bezoek in deze Stripjournaal Podcast! De belangrijkste winnaars van de Stripschapprijzen komen langs: Typex (winnaar van DE Stripschapprijs, de oeuvre-award) en Ger Apeldoorn (winnaar van de P. Hans Frankfurtherpijs, de prijs voor bijzondere verdiensten).

Typex (links, met Eppo-boek) en Ger Apeldoorn (rechts, met Typex's Andy). ©stripjournaal.com
Typex (links, met Eppo-boek) en Ger Apeldoorn (rechts, met Typex’s Andy). ©stripjournaal.com

Typex

Met zijn vuistdikke biografieën over Rembrandt en Andy Warhol maakte Typex diepe indruk. Aan de laatste heeft hij maar liefst vijf jaar gewerkt, 562 pagina’s in verschillende tekenstijlen. In deze podcast vertelt hij hoe hij al die stijlen in de vingers heeft gekregen, hoe hij zijn project verkocht heeft en wat het hem tot nu toe heeft opgeleverd.

Ger Apeldoorn

Ger Apeldoorn is al een oude rot in de stripwereld, de ‘chroniqueur van de (Nederlandse) strip’. Hij schrijft scenario’s, is een belangrijke steunpilaar in de redactie van Eppo, en heeft met zijn boeken over Pep, Eppo en Mad het striplandschap prachtig in kaart gebracht. Als we hem in deze podcast vragen wat Nederland van Amerika kan leren op stripgebied, gaat hij helemaal los.

Presentatie: Robin Vinck
Co-host: Seb van der Kaaden

Links bij deze podcast:

Facebook
Twitter
Instagram
Volg via Email
RSS
Google+
https://stripjournaal.com/2019/02/16/de-podcast-van-de-prijswinnaars/

4 Comments

  1. Prachtige aflevering met eindelijk een paar mooie waarheden over de strip, met dank aan Typex en Ger Apeldoorn. Hopelijk luisteren veel stripmakers en wordt er massaal gereageerd. Anders zetten we de discussie graag voort in StripNieuws.

  2. En wat betreft de bekendmaking van de P. Hans in 5 uur live. Het is inderdaad gelukt om dat in het diepste geheim via via te regelen, mede dankzij onze medewerker Rutger Gret, de Nederlandse Lucky Luke, en de redactie van het programma. Rutger was eind vorig jaar in het programma te zien. In de geschiedenis van de Stripschapprijzen is het één keer eerder gelukt om een belangrijke prijs via een televisieprogramma bekend te maken, en toen was Ger Apeldoorn daar zelf ook bij betrokken. Hij was toen commissievoorzitter. Samen met Jean-Marc van Tol verraste hij Mark Retera met de prijs in een programma van Claudia de Breij.

  3. ‘Ik vind dat wij in Nederland er fundamenteel niet in geslaagd zijn om onze pulp te verheffen tot literatuur.’ Dat is mooi gezegd van Ger. De vraag is waardoor dat komt. En of het zo is? Ik vraag me af of we dat niet hebben gedaan of dat we dat niet willen zien. Omdat in dit land de critici zo godvergeten pretentieus zijn, en de kunstenaars te bescheten om ze van repliek te dienen. ik vind heel eerlijk dat dit in Nederland heeft geleid tot heel veel buitengewoon onoprechte en clichéverhalen, zowel binnen de mainstream, als binnen het genre van de graphic novel. Grappig is, dat dat het ene genre wordt kwalijk genomen., terwijl het ander genre door iedereen wordt bewierookt. En ja, dat heeft dus te maken met pretenties.

  4. Carolien, mijn opmerking geldt natuurlijk net zozeer voor mijn werk als tv- en film-schrijver, waar dit soort projecten niet van de grond komen of niet eens ingediend, omdat de pretentieuze rol van de critici daar vervuld wordt door de subsidiegevers en de producenten die naar hen luisteren. Als we in de stripwereld een serieuze subsidiemogelijkheid hadden, was daar hetzelfde probleem opgedoken. De enige subsidie die we hebben is een soort halve kunstsubsidie, waarbij de schrijver niet mee mag doen met de aanvrage en iemand als Erik Kriek geweigerd wordt omdat zijn tekeningen te stripachtig zijn.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*