Beeldbepalend en toch een beetje vergeten

Op youtube is een mooi interview verschenen met Eugeen Goossens, gemaakt door Media-Vision en de BeeldBazaar. Eugeen Goossens heeft van 1965 tot 1990 voor Studio Vandersteen gewerkt, en is één van de meest beeldbepalende inkters van Suske en Wiske.

Begin jaren ’80 was hij de vaste inkter, en daarnaast heeft hij een aantal kortverhalen getekend. De bekendste daarvan is Fata Morgana, nog steeds te krijgen in de Efteling. Zijn stijl was zo herkenbaar, dat je de verhalen waaraan Goossens heeft meegewerkt er moeiteloos uit kunt pikken. Hij gaf Suske en Wiske een extra vriendelijk uiterlijk, met oog voor detail en een zwierige lijnvoering die tot in de puntjes verzorgd was. Veel fans zien hem als de beste inkter van Suske en Wiske.

Vergelijk hieronder bijvoorbeeld twee plaatjes, de eerste geïnkt door Eduard de Rop, die veel meer de potloodtekeningen van Paul Geerts volgde. Het tweede plaatje is geïnkt door Eugeen Goossens, die er heel erg zijn eigen stempel op drukte.

Naast het inkten van de verhalen van Suske en Wiske, heeft Eugeen Goossens heel veel merchandising getekend. Speelkaarten, handdoeken, bekers en de bekende bordjes van Albert Heijn, je kunt het zo gek niet bedenken of er staan Suske en Wiske-tekeningen op van zijn hand.

In het interview vertelt hij over de tijd dat hij bij Willy Vandersteen begon te werken, in het begin nog in Antwerpen. Vlak daarna verhuisde de studio naar Kalmthout, en zaten de medewerkers te tekenen terwijl het kantoor van Vandersteen nog ingericht moest worden. Er werd veel gelachen, zo vertelt Goossens. Vandersteen vond dat niet erg, want hij zei: ‘Als mijn medewerkers niet kunnen lachen, kunnen ze ook geen leuke verhalen maken.’ Goossens werd al snel ingezet om mee te werken aan de verhalen van Bessy en Jerom, waarvan op zeker moment één compleet verhaal per week verscheen in Duitsland. Van die massaproductie was hij niet zo’n liefhebber, vertelt hij in het filmpje.

Aan het eind heeft hij het ook over zijn laatste jaren bij de studio. Hij werd ingezet als inkter van de reeks De Geuzen. Maar met het overlijden van Vandersteen stopte dat abrupt, want De Geuzen was de enige strip waarvan Vandersteen in zijn testament had gezet dat die niet voortgezet mocht worden. Van de ene op de andere dag was er voor Eugeen Goossens geen werk meer, en hij heeft toen een moeilijke periode beleefd waarin hij met kleine opdrachten een inkomen bij elkaar heeft moeten schrapen. Hij zegt het niet, maar hij lijkt nog steeds teleurgesteld over die weinig chique manier waarop hij de studio heeft moeten verlaten. Het was ook wel erg wrang, juist omdat Vandersteen altijd heel goed met zijn personeel omging.

Wie meer wil weten over de fascinerende achtergronden van Studio Vandersteen moet het boek Studio Vandersteen – Kroniek van een legende van Ronald Grossey lezen. Hij heeft een aantal jaar geleden met heel veel oud-medewerkers gesproken en op indringende wijze de hoogtijdagen van de studio tot leven gewekt. En voor de echte fijnproever hieronder het interview met Eugeen Goossens. Het duurt drie kwartier en je moet door een zwaar Antwerps accent heen, maar het is leuk om zijn kijk op de zaken een keer te horen.

Facebook
Twitter
Instagram
Volg via Email
RSS
Google+
https://stripjournaal.com/2015/03/11/beeldbepalend-en-toch-een-beetje-vergeten/

1 Trackback / Pingback

  1. Een groot vakman stopt | Stripjournaal

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*