recensie

GENOMINEERD: Amoras

20 februari 2016
Stripjournaal

Tot aan de prijsuitreiking op de Stripdagen behandelt Stripjournaal elke zaterdag één van de genomineerden voor Album van het Jaar. Vandaag: Amoras.

Het is de meest besproken restyling van een strip in jaren, mede dankzij de uitgekiende PR-campagne van Standaard Uitgeverij. De 'volwassen' Suske en Wiske is rauw, heftig, gewelddadig, apocalyptisch en tegelijkertijd ongelofelijk fascinerend. Alleen al voor het aan durven van dit gewaagde project verdienen de uitgeverij, scenarist Marc Legendre en tekenaar Charel Cambré een eervolle vermelding. Er zullen mensen zijn die vinden dat Amoras te ver van de oude Suske en Wiske af staat, maar dat laat onverlet dat het op zichzelf een sterke stripserie is.

20-02 amoras 2Deel 5 heeft de titel Wiske. Het is een album dat je niet in de koude kleren gaat zitten. Het bloed vloeit aan alle kanten, zelfs de hoofdpersonen deinzen er niet voor terug om tegenstanders in koelen bloede dood te schieten, en bij Lambik wordt zonder pardon een hand afgehakt. Wie nog niet in de gaten had dat Amoras echt iets heel anders is dan Suske en Wiske, weet het nu wel. Ondertussen dreigt het eiland ten onder te gaan door een uitbarstende vulkaan. 'De apocalyps barst in alle hevigheid los', noemde de uitgeverij het, en ze hebben niks te veel gezegd. Je hebt voortdurend het gevoel dat de hele wereld in elkaar kan storten.

Voeg daarbij het dynamische tekenwerk van Charel Cambré en de prachtige inkleuring van Wilma Leenders en je hebt een topalbum. De scène waarin Lambik met een oude tram het vliegveld probeert te bereiken, terwijl overal om hem heen de gloeiende lava neerdaalt, is een van de hoogtepunten van dit album. Het nummer van de tram -Tram 7- is een mooie verwijzing naar de avonturen van Suske en Wiske (het album Wattman).

Het scenario wordt na vijf albums wel een beetje moeilijk te volgen, maar tegelijkertijd laat het je uitkijken naar de ontknoping in deel 6. Binnenkort op Stripjournaal een terugblik op de hele reeks, inclusief de Making of.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *