Paul Geerts: ‘Ik volg Suske en Wiske niet meer’

Voor Paul Geerts is zijn tijd als tekenaar van Suske en Wiske definitief een gesloten hoofdstuk. In een openhartig interview met stripspeciaalzaak.be laat hij weten dat hij Suske en Wiske niet meer volgt. En voor het eerst gaat hij in op de turbulente periode bij Studio Vandersteen die leidde tot Wiske in korte rokjes en het ontslag van Marc Verhaegen.

Paul Geerts (2015)
Foto: Wikipedia

‘Ik volg Suske en Wiske niet meer. Ik heb het losgelaten’, vertelt Geerts. ‘De uitgeverij is wel zo sympathiek om me van elk nieuw album vijf exemplaren op te sturen. Maar ik sla die albums niet eens meer open. Ik voel me er namelijk niet goed bij. Die reeks is altijd mijn kind geweest en aan die periode is een einde gekomen.’

In 1972 heeft Paul Geerts Suske en Wiske overgenomen van Willy Vandersteen. Toen Vandersteen in 1990 overleed, kreeg Geerts de leiding over de studio.

De laatste jaren van Paul Geerts

Geerts beschrijft in het interview hoe eind 2000 Standaard Uitgeverij aan de familie Vandersteen liet weten dat Suske en Wiske te oubollig waren geworden. Enkele maanden later werd Geerts ontboden bij de notaris die het testament van Willy Vandersteen beheert. ‘Ik was op dat moment aan het album Volle Maan bezig. De toon werd op die vergadering meteen gezet toen ze tegen mij begonnen met ‘Allez, volle maan…wat is dat voor iets? Een weerwolf? Waar ben je nu eigenlijk mee bezig?” Er werd besloten dat Geerts met onmiddellijke ingang niet meer aan de reeks Suske en Wiske mocht komen.

Afbeeldingsresultaat voor suske en wiske volle maan

Dan volgt een opmerkelijke passage waarin Geerts vertelt dat hij toch elke dag naar de studio bleef gaan, en dat hij op den duur maar de fanmail deed om toch iets te doen te hebben. In 2002 ging hij dan met pensioen, en werd hij opgevolgd door Marc Verhaegen. Over zijn opvolger zegt Geerts nu: ‘Met hem is het pijlsnel naar beneden gegaan. De verhalen werden helemaal anders en niemand kon hem nog volgen.’

Het leidde tot een breuk tussen Verhaegen en de familie Vandersteen, omdat volgens Geerts de medewerkers van de studio klaagden dat er met Verhaegen niet samen te werken viel. ‘Zelf heb ik in de studio dertien jaar samengewerkt met Marc en ook ik heb problemen met hem gehad. Maar zolang ik er was, moest hij doen wat ik van hem verwachtte. Samengevat: ik had controle over zijn werk. Vervolgens heeft Marc op eigen initiatief zijn inbreng in de reeks verhoogd door systematisch meer en meer over te nemen.’

Gigantische missers

Het verklaart een hoop van de onrust in die periode. Zo verschijnt 20-11-blote-belgWiske ineens in een kort rokje met naveltruitje in een poging de strip te moderniseren, wat voor veel ophef zorgt. Niks voor Paul Geerts om dat te laten gebeuren, en hij heeft zich er destijds dan ook al kritisch over uitgelaten. Maar nu we weten van die bijeenkomst bij de notaris, is duidelijker vanuit welke hoek deze moderniserende wind kwam waaien. De verkleinde rol van Geerts bij de studio verklaart ook hoe het kon gebeuren dat gigantische missers als De ongelooflijke Thomas en De blote Belg het schopten tot volwaardig Suske en Wiske-verhaal. Van de hand van Marc Verhaegen, maar met de naam van Geerts op het titelblad.

20-11-mompelende-mummieToch klopt er iets niet helemaal aan Geerts’ verhaal. Hij zegt dat hij werkte aan Volle Maan toen besloten werd hem van de reeks af te halen. Toch zijn er daarna nog verhalen verschenen die onmiskenbaar van zijn hand waren, zoals De mompelende mummie en De vogels der goden. Zijn echte laatste verhaal -zegt hij zelf ook in het interview met stripspeciaalzaak.be- was Lilli Natal. Bovendien bleef Geerts na zijn pensioen jarenlang signeren op stripbeurzen als ‘de peetvader van Suske en Wiske’, naast Marc Verhaegen en later Peter van Gucht en Luc Morjeau.

Misschien is Geerts toch minder hard aan de kant gezet dan het verhaal over de notaris doet vermoeden, maar duidelijk is dat zijn invloed binnen de studio in die jaren behoorlijk achteruit was gegaan. Inmiddels is hij bijna tachtig jaar oud, en geniet hij voornamelijk van zijn pensioen door te reizen en te schilderen.

Lees hier het volledige interview bij stripspeciaalzaak.be, waarin Paul Geerts ook over de reeks Amoras zegt: ‘Ik weet niet of Willy Vandersteen daarmee akkoord zou zijn geweest.’

Facebook
Twitter
Instagram
Volg via Email
RSS
Google+
https://stripjournaal.com/2016/11/20/paul-geerts-volgt-suske-en-wiske-niet/

1 Comment

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*