Nieuwe Kuifje-cover slaat de plank mis

Uitgeverij Casterman heeft de cover vrijgegeven van de kleurenversie van Kuifje in het land van de Sovjets. Het is de eerste keer dat dit allereerste Kuifje-verhaal wordt ingekleurd. De klassieke cover van dit verhaal, waarbij Kuifje en Bobbie zij aan zij voor het silhouet van het Kremlin staan, wordt hierbij helaas losgelaten. 

kuifje-sovjetsCasterman heeft gekozen voor een totaal nieuwe cover, en heeft gekozen voor een tekening die rechtstreeks uit het verhaal komt. Het is een tekening met veel actie, waarbij Kuifje en Bobbie in een klassieke auto worden achtervolgd door een vliegtuig. Het is ook een sleutelmoment in de historie van Kuifje, want door de snelheid van de auto is in deze scène het karakteristieke kuifje van Kuifje gevormd.

Het verhaal achter de cover is dus mooi, maar is daarmee de cover zelf ook mooi? Dat valt te betwijfelen. De tekening is vrij basaal en heeft erg weinig achtergrond. De inkleuring is vooral een kwestie van ‘vakjes vullen’ en niet van een doordacht en uitgebalanceerd kleurenpalet. Een deel van de auto -bij de koplamp- heeft zelfs heel slordig de blauwe kleur van de lucht gekregen.

Als je een tekening uit dit verhaal gebruikt voor de cover, is het maar de vraag of je een mooie voorkant krijgt. De tekenstijl van Hergé was nog vrij primitief, en bovendien is een mooi plaatje nog geen goede cover. Waarom heeft Casterman niet iemand een mooie cover laten maken in de stijl van het verhaal, zoals bijvoorbeeld Dirk Stallaert prachtige covers in de vroege stijl van Willy Vandersteen heeft gemaakt in de reeks Uit de Archieven van Willy Vandersteen?

Jammer, een gemiste kans. De oude cover van Kuifje in het land van de Sovjets was nog prima geweest voor deze uitgave. Hopelijk is de inkleuring van het verhaal met iets meer liefde gedaan.

UPDATE De kritiek op deze cover is vandaag aardig rondgegaan over twitter, en dat had ook Radio 5 in de gaten.

 

Fokke & Sukke-tekenaar Jean-Marc van Tol deed ook een duit in het zakje. Hij bewerkte de cover, en plaatste Kuifje met zijn auto in een mooi sneeuwlandschap, net zoals in het album. Het geeft al veel meer het gevoel van een echte cover. Oordeel zelf: hieronder de ‘klassieke’ versie, de nieuwe cover van Casterman en de versie van Jean-Marc van Tol.

 

Facebook
Twitter
Instagram
Volg via Email
RSS

6 Comments

  1. Het inkleuren van het album is naar mijn gevoel (van graficus) niet goed geslaagd. Te mechanisch, gekunsteld en niet conform de vroege tekenstijl van Hergé. Hij verdient beter.

  2. Klopt, het blauwe achter de koplamp is correct. Als je immers de andere kant van de auto bekijkt dan zie je dat de lampen twee schijven zijn die voor op de auto staan. Het zijn de snelheidslijntjes die suggereren dat er aan die zijde een andere vorm zit. Poets een klein deel van het lijntje weg en het probleem is er niet meer. Jean-Marc van Tol slaat wat mij betreft hier de plank compleet mis. Decors tekenen is wat anders dan Fokke en Sukke tekenen he.

  3. Het blauw achter de koplamp is wel degelijk correct ingevuld. De strepen achter de koplampen zijn snelheid-suggestie-strepen. Die strepen zorgen soms wel voor optisch bedrog, zoals hier dus.

  4. Mwa, dat lijkt me wat vergezocht. Auto’s, schepen en ook vliegtuigen hebben altijd een grote rol gespeeld in de avonturen van Kuifje. En het is bovendien een heel ander soort vliegtuig in dit geval.

  5. Ik denk dat de combi vliegtuig, schieten en Rusland, in de huidige situatie, gezien de tragedie met het Malaisian Airlines vliegtuig niet de meest geschikte is…
    Maar misschien zie ik dat verkeerd?

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*