podcast

De lessen van Heartstopper

12 september 2022
Stripjournaal

In 2018 verschenen de eerste strips van Heartstopper, een liefdesverhaal tussen twee jongens. Het werd in korte tijd razend populair, vooral onder jongeren, en nu is er zelfs een Netflix-serie van.

Margreet de Heer houdt Heartstopper vast.

Wat kan de klassieke stripwereld leren van het succes van Heartstopper? Onder die titel schreef Tim Layae een opiniestuk op de website 9e kunst. Wat verklaart het succes van Heartstopper? Wat levert het op? En waarom is de Nederlandse versie niet uitgegeven door een stripuitgever? Daarover praten we in deze podcast met Tim.

Luister ook: Het miljoenenpubliek van Coco Ouwerkerk

We bellen ook met Susanne Diependaal van uitgeverij Spectrum die onder het label Best of YA de Nederlandse versie van Heartstopper uitgeeft. Hoe is dit boek bij hen terecht gekomen? Is het erg dat het niet een stripuitgever is die Heartstopper uitgeeft? En had ze het boek ook aangekocht als er geen Netflix-serie van was geweest?

Ook een belangrijke vraag die in deze aflevering beantwoord wordt: wat is het heilige trio van Margreet?

Voorleeshoekje

Het voorleeshoekje van Margreet zit in dezelfde hoek. Ze leest voor uit Een nachtje slechte seks van Barbara Stok.

Wil je zien hoe Margreet hieruit voorleest? Wordt dan donateur van Stripjournaal op Petje Af en krijg toegang tot exclusieve content.

5 comments on “De lessen van Heartstopper”

  1. Iedere discussie of ieder gesprek over de toekomst van de strip, over de kansen en over de verloren kansen, is voor iedereen binnen de stripwereld van belang. Meningen mogen ook verschillen. Er is geen duidelijke formule voor succes of geen succes. Iedere stripmaker is anders, iedere uitgever is anders enz. Per keer kijk je op welke manier een strip in de markt kan worden gezet en welke promotie mogelijk is. Wellicht dat dat in Nederland ingewikkelder ligt dan in andere landen, zeker landen met een sterkere stripcultuur dan de onze. Publiciteit in welke vorm dan ook (een strip die wordt verfilmd, is in de regel ook publiciteit) is heel belangrijk en daar ontbreekt het in Nederland voor een belangrijk deel aan, tenzij je iets unieks maakt, zoals Aimée de Jongh heeft gedaan. Met publiciteit komt de boek/stripwinkel aan de beurt. Uit mijn Oberontijd kan ik me herinneren dat we per album aangaven in welke media werd geadverteerd. Oberon was onderdeel van een grote uitgeverij, dus kon er voordelig worden geadverteerd in de grote publieksbladen (die er overigens nu niet meer zijn op Donald Duck en Linda na misschien). Die publiciteit gaf de boekhandel de zekerheid dat ze werden gesteund, op dezelfde manier als een boek wordt gepromoot in De Wereld Draait Door. Kortom, we hebben nog een lange weg te gaan en hopelijk kan de impuls die Seb van der Kaaden geeft aan bestaande distributiekanalen voor een hogere verkoop zorgen. Fijn als zoveel mogelijk uitgevers daaraan meewerken.

  2. Wat een fijne aflevering!
    Vooral het interview met Susanne Diependaal van uitgeverij Spectrum en de inzichten van Seb waren een intessante inzicht in een uitzonderlijke klapper (laten we wel zijn deze aantallen zijn ongekend).
    Bij Tim miste ik voldoende onderbouwing en een alternatief. Prima dat je bedenkt dat er een probleem is maar de rest van de uitgevers daar de schuld van geven zonder concreet met een oplossing te komen vond ik wat mager. Margreet's voorleeshoekje was hilarisch.

    1. Ik denk dat als er alleen iets aangekaart mag worden wanneer je ook meteen een pasklare oplossing erbij aandraagt, we dan een hoop leerzame perspectieve missen. Als dit makkelijk op te lossen was, zaten we niet in dit schuitje en deze aparte eilandjes ^_^'; de kleine NL markt met kleine verdiensten is nu niet eenmaal snel te fixen, net als het imagoprobleem van strips in Nederland. Maar door meer de jonge garde erbij te betrekken voor nieuwe perspectieven en initatiatieven kunnen we mogelijk meer bereiken. Scholen, bibilotheken, samenwerking tussen uitgevers, tussen stripevenementen, drempelverlaging voor jonge makers, crowdfunding en ook samenwerking meer tussen makers voor crossmediale evenementen en initatieven, weer meer lobby bij de politiek en subsidiefondsen, strips op meer toegankelijke plekken, al dat soort speerpunten bij elkaar kan denk ik langzaam een verschil gaan maken. Veel hangt af van vrijwilligers en sterke initatieven, en tijd, net als geld en capabele mensen die het voortouw kunnen nemen, dat is lastig bij elkaar te sprokkelen. Misschien is een start te inventariseren en identificeren wie waar sterk in is en successen heeft behaald. Wie heeft de connecties naar hoger op / buiten onze circles? A rising tide lifts all boats. Er zijn enige tijd geleden de Venselaar gesprekken geweest tussen makers/uitgevers etc vanuit Stichting Beeldverhaal Nederland, maar hoe wordt van daaruit doorgepakt? Ik vind dat de 9ekunst met hun Haarlemse gesprekken serieus over strips daar een interessante bijdrage aan levert. Meer open en verdiepende gesprekken zijn nodig den ik, zonder oordelen, met interesse voor elkaar, elkaars wegen en de wil elkaar verder te helpen.

  3. Margreet de Heer

    De echte persoon!

    Auteur Margreet de Heer gedraagt zich als een echt persoon en is geverifieerd als geen bot.
    Alle tests tegen spambots doorstaan. Anti-spam door CleanTalk.

    De echte persoon!

    Auteur Margreet de Heer gedraagt zich als een echt persoon en is geverifieerd als geen bot.
    Alle tests tegen spambots doorstaan. Anti-spam door CleanTalk.
    schreef:

    Waar ik Tumblr noemde in verband met het censureren van de Minnie Comics, bedoelde ik eigenlijk Tapas! Maar de verpreutsing is op meerdere platforms gaande...

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *