‘Amoras was nog maar het begin’

Standaard Uitgeverij gaat de komende jaren veel van haar grootste strips in een nieuw jasje steken. Amoras, de moderne versie van Suske en Wiske, was zo’n succes dat die smaakt naar meer. Te beginnen met De Rode Ridder op een motor.

Rode Ridder.jpg
Red Rider, de moderne versie van De Rode Ridder. Let vooral op het silhouet.

In de Vlaamse krant De Morgen licht creative and concept developer Johan De Smedt van Standaard Uitgeverij een tipje van de sluier op van strips die we de komende tijd kunnen verwachten. Een groep bekende maar anonieme striptekenaars komt onder de naam The Wolfpack vier keer per jaar bij elkaar om te brainstormen over oude strips in een nieuw jasje. Alles mag daar besproken worden.

Zo is bijvoorbeeld Red Rider ontstaan, een nieuwe versie van De Rode Ridder waarin Johan zijn paard verruilt voor een ronkende motor en in plaats van de Middeleeuwen de huidige tijd als decor heeft. Eind volgend jaar moet het eerste album verschijnen. Ook andere klassieke Vandersteen-reeksen zoals Robert en Bertrand en Bessy staan op de nominatie om door The Wolfpack onder handen genomen te worden.

Amoras
‘Amoras was nog maar het begin’, zegt Johan De Smedt in De Morgen. De ‘volwassen versie’ van Suske en Wiske was voor de uitgeverij een groot succes. In drie jaar tijd zijn er 650.000 albums van verkocht, een absolute klapper. Daarna volgde Jerom als superheld in J-Rom. Met 20.000 verkochte exemplaren per album was het succes lang niet zo groot als Amoras, maar voor een beginnende reeks is het wel een goede score, vindt De Smedt. En dus smaakt dit naar meer. ‘Het idee is gegroeid dat je moet openstaan voor dingen die je mogelijk niet begrijpt’, zegt De Smedt. ‘Zonder krijgt vernieuwing geen kans. Ja, dat betekent dat we ook mogen falen. Is dat niet de definitie van ondernemerschap?’

Alles kan en mag daarbij. ‘De soms maffe ideeën waar we mee spelen, ontstaan enkel als je op een nieuwe, zelfs rebelse manier naar de reeksen van je jeugd kijkt. We mogen geen handelaren in antiek zijn. We maken adaptaties, maar wel met respect voor de meester.’

Kritiek
Niet iedereen was bij het verschijnen van Amoras blij met de rauwe manier waarop Suske en Wiske werden uitgebeeld. Sommige fans vonden het heiligschennis. ‘Willy Vandersteen heeft in zijn leven zo ontzettend veel veranderd in en aan zijn reeksen’, aldus De Smedt. ‘Na zijn overlijden leek er een soort stop te staan op al zijn innovaties. Heel vreemd. Alsof enkel hij met zijn tijd mocht meegaan.’ Dat conservatisme lijkt er nu wat af te gaan, maar de uitgeverij houdt wel rekening met kritiek op de nieuwe projecten.

Veel van deze projecten zijn nog in een vroeg stadium, dus wat er uit gaat komen is nog niet helemaal duidelijk. En Standaard Uitgeverij zoekt die controverse ook bewust op. Zo zijn er bijvoorbeeld ook opvallende schetsen van een nieuwe Bessy. ‘Daar gaan we die diehard fans écht de gordijnen mee injagen’, besluit De Smedt.

Facebook
Twitter
Instagram
Volg via Email
RSS
Google+
https://stripjournaal.com/2016/11/02/amoras-was-nog-maar-het-begin/

1 Trackback / Pingback

  1. Fanny Kiekeboe krijgt eigen reeks met Fanny K. – Stripjournaal

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*