Gemengde reacties op nieuwe Asterix
Is Asterix na drie albums van de hand van Jean-Yves Ferri en Didier Conrad weer helemaal terug waar hij ooit was? Of missen de nieuwe auteurs toch het uitzonderlijke talent om de hoogtijdagen van Asterix onder René Goscinny weer te laten herleven? De recensies over Asterix en de race door de Laars wisselen, maar kritische punten zijn er genoeg.
Om te beginnen ontbreekt er iets dat eigenlijk wel in elk Asterix-album thuis hoort: de kaart met het vergrootglas, waardoor het Gallische dorp wordt uitgelicht. In de persmap zat wel een mooie Italiaanse variatie op deze kaart. 'Heel Italië zit onder de plak van Rome. Héél Italië? Nee!' Helaas heeft deze plaat het album dus niet gehaald. Of zijn ze het domweg vergeten? Zonde!
Maar laten we eens kijken naar het verhaal zelf. Over het prachtige tekenwerk van Didier Conrad is eigenlijk iedereen het wel eens. Het is verbluffend hoe goed hij de dynamische stijl van Albert Uderzo weet over te nemen. Stripgoeroe Hans Matla noemt het tekenwerk in het AD 'ontzettend goed'. Ook over het verhaal is hij zeer te spreken. 'Het scenario is geweldig. Het is een race met Romeinse strijdwagens van noord naar zuid. Geweldig, op elke pagina zitten goede grappen en woordspelingen.'
Lees ook: Asterix en de race door de Laars gepresenteerd
Kanttekeningen bij het scenario
Maar de meningen over het scenario lopen uiteen. Zo is de recensie van stripspeciaalzaak.be al wat kritischer. 'We weten — bij Toutatis — al wel langer dat Asterix een formulestrip is met geijkte elementen. Ferri's invulling van de formule verbetert met elk nieuw album en we kunnen tegenwoordig niet meer verwachten dan een prettig onderhoudend album. Naar eigen zeggen doken er nooit eerder zoveel nieuwe nevenpersonages in een album op. Dat klopt, maar door die veelheid blijft er geen enkel je bij.'
Wel moesten ze een aantal keer proesten bij de grappen in het nieuwe Asterix-album. Toch is de conclusie dat de kleine Galliër allang over zijn hoogtepunt heen is. 'Conrad en Ferri waren ongetwijfeld de beste keuze om de reeks over te nemen, maar de sleet op de formule valt niet meer terug te dringen. Daar had René Goscinny volgens interviews al last van na tien delen. En daar moeten we het dus mee doen.'
Door naar NRC. Daar kijken ze weer heel anders naar de nieuwe Asterix. De recensie schrijft: 'De auteurs evenaren het niveau van de oorspronkelijke Asterix-albums volledig. Conrads tekenstijl is soepel en amper van die van Uderzo te onderscheiden. (Enig nadeel is dat de jaren-zestigkarikaturen van gekleurde mensen gedateerd aandoen). Ferri stopt zijn verhaal als Goscinny vol grappen.' Conclusie van de krant: de nieuwe Asterix is een feestje.
Lees ook: Asterix wordt Obelix de Galliër
Frankrijk
Wat vinden ze van Asterix en de race door de Laars -oftewel Astérix et la TransItalique- in thuisland Frankrijk? Voor de Franse website IGN ligt het tempo in dit nieuwe verhaal zo hoog dat ze Ferri tot rust manen. 'We hebben een beetje de indruk dat Ferri denkt dat het voor hem niet lang zal duren, en dat hij daarom zo veel mogelijk van zijn talent in de albums stopt, voordat ze hem er vanaf halen. Rustig aan aub, meneer Ferri! U bent allang de beste keuze gebleken om Asterix nieuw leven in te blazen.' De site spreekt van een overvloed aan grappen en woordspelingen. Vaak goed, maar soms wel een beetje te veel.
Volgens deze Franse recensie bewijzen Ferri en Conrad met dit album dat ze alles in zich hebben om een geweldig Asterix-album te maken... maar ze zijn er nog niet. Het eindoordeel is dan ook: 'Een simpel scenario met veel knipogen, woordgrappen en gags rondom de actualiteit. Maar iets te veel als een sneltrein: we zijn een beetje afgemat door al dit tumult.'
3eyesight
1belfast
Op nagenoeg elke pagina staan bepaalde teksten in vette hoofdletters geschreven, die hard geschreeuw moeten symboliseren. Dit is zeer storend! Daarnaast: hoe goed Ferri ook kan tekenen, Uderzo zal hij nooit evenaren... NOOIT! En datzelfde geldt voor Conrad, die absoluut niet in de schaduw van Goscinny kan staan. Al met al is de 'race door de laars' een zwak verhaal en de eeuwige woordgrappen komen me uiteindelijk de strot uit. Ferri en Conrad: ga een andere strip maken, maar probeer de originele meesters niet te evenaren.
Naar aanleiding van de positieve recensie in NRC voor het eerst sinds heel lang weer eens een nieuwe Asterix gelezen. Wat een sof. Zouteloos en flauw. Slap verhaal. Ik word doodmoe van al dat 'geknipoog'. Doseren is een kunst die Gosciny als geen ander verstond.
Het zijn duidelijk geen striptekenaars of strip-scenario schrijvers die de positieve recenties schrijven. Verblind door de mooie tekeningen. Dit scenario is ZEER matig tot gewoon zwak. De grappen haalden het niet bij de joodse humor van Goscinny. De tekeningen kunnen nog zo prachtig zijn maar als de infrastructuur en grappen niet sterk zijn dan krijg je hetzelfde effect als na de dood van Goscinny toe Uderzo de kar alleen trok (en dat was nog beter dan dit). Voorbeeld: Als Obelix gaat slapen en hij gaat Romeinen tellen dan weet ik genoeg. Haal deze schrijver er alsjeblieft van af. Al 6-8 albums zwak.
Hoe kan deze schrijver al 6-8 albums zwak zijn als hij er pas drie heeft geschreven???? Overigens zeg ik niet dat ik zijn albums goed vind)
Ik bedoelde de laatste 6 albums. Dan was de zoon van Asterix (alleen door Uderzo gemaakt) nog beter. De basis en de structuur is nu te zwak. Maw de schrijver bezit die speciale humor en gedoseerde staged timing gewoon niet. Alsof je een zgn leuke Nederlandse comedy op TV ziet ipv Blackadder, Little Brittain, enz. Mijn handen jeuken. Laat mij het doen.
Iedereen heeft een beetje gelijk. Asterix is sneller geworden, zeker. Maar het verhaal is weer goed, de tekenaar heeft perfect werk afgeleverd, kortom een schot in de roos. Asterix kan nog jaen mee, gelukkig!
Beste en leukste Asrerix in 40 jaar. Leuke grappen, leuk verhaal en prachtig getekend.