Eerste blote borsten in Suske en Wiske? Echt niet!

Stop de persen! De brave strip Suske en Wiske is nu helemaal aan het ontsporen. Na alle ophef rond de borsten van Wiske, durven de makers het nu zelfs aan om voor het eerst een personage met BLOTE borsten op te voeren. Ongekend! Revolutionair! Gewaagd! Of toch niet?

Verschillende Belgische media (hier, hier en hier) pakten uit met het nieuws dat er voor het eerst blote borsten in een Suske en Wiske-verhaal te zien zijn. Het gaat om de volle boezem van de Afrikaanse zeegodin Mami Wata.

suske en wiske mami wata
Deze scène uit het verhaal Mami Wata stond afgelopen week in de krant.

‘We gaan zulke taboes niet meer uit de weg’, zegt Ruth van Ammel van Standaard Uitgeverij in Het Nieuwsblad. ‘We hebben er even over gediscussieerd, maar al snel kwamen we tot de ­conclusie dat we die borsten ­gewoon moesten tekenen. Ook de familie Vandersteen is op de hoogte.’ De krant vraagt zich vervolgens af waar dit eindigt. Krijgen we straks ook een piemel te zien? ‘Wie weet’, antwoordt Van Ammel hierop lachend. ‘Maar in de volgende nummers komt er alleszins geen naakt voor.’

Lees ook: Suske en Wiske Classics maakt valse start

Twintig jaar geleden al

De ultieme ironie is dat Het Nieuwsblad (en andere media) hierbij kopt ’20 jaar geleden nog compleet ondenkbaar’. Maar het is op de kop af bijna twintig jaar geleden dat er al blote borsten en piemels opdoken in Suske en Wiske. In het tweeluik De mompelende mummie en De vogels der Goden uit 1998 gaat de hele ploeg op reis naar het Indonesische eiland Irian Jaya. Daar leven de Papoea’s en ‘die hebben niet zo veel om het lijf’, zoals tekenaar Paul Geerts het zelf uitlegt in de aankondigingsstrook. De mannen lopen daar slechts gehuld in een peniskoker, dus wordt dat ook in de strip gewoon zo in beeld gebracht.

Lambik bij de vrijwel naakte Korowai in De vogels der Goden, 1998.
Lambik bij de vrijwel naakte Korowai in De vogels der Goden, 1998.

De verhalen zijn geïnspireerd op een reis die Geerts zelf gemaakt heeft langs inheemse stammen in Indonesië. Zo komt Lambik later bij de Korowai terecht, en die hebben zelfs geen peniskoker meer aan. Om de een of andere vage reden is het geslacht van die mannen in het album groen gekleurd, maar feitelijk blijft dit toch een blote piemel in een Suske en Wiske-verhaal. En de vrouwen van de stam lopen ook niet bepaald met een beha rond. Voor de Afrikaanse godin Mami Wata geldt nu hetzelfde. Zij komt uit bestaande volksverhalen en wordt al eeuwen met een blote boezem afgebeeld. Dus het is echt niet zo gek als dat dan in een stripverhaal ook gebeurt.

Lees ook: Paul Geerts: ‘Ik volg Suske en Wiske niet meer’

En nu de dikke lippen

Alsof de storm rond de blote borsten van Mami Wata nog niet genoeg was, is er nu ophef ontstaan om de dikke lippen van de Afrikaanse man in hetzelfde plaatje. Nozizwe Dube, voorzitter van de Vlaamse Jeugdraad, laat op twitter duidelijk merken dat ze er niet blij mee is.

Ook schrijfster Dalilla Hermans van Charlie Magazine spreekt er op Facebook schande van. ‘Dat is geen Afrikaanse man, dat is een halve aap. Dat zijn geen lippen, dat is hoe je de mond van een dier tekent. Ik ben hier echt niet goed van. We zijn in 2017 en we moeten dit echt niet meer pikken. Zolang zwarte mensen worden afgebeeld als halve apen, is het niet meer dan normaal dat ze worden behandeld als domme mensen en kinderen een laag zelfbeeld hebben.’ Ze roept tekenaars op om een alternatief te maken en te delen met de hashtag #nomoremonkeybusiness.
UPDATE: Standaard Uitgeverij maakt excuses voor dikke lippen

Facebook
Twitter
Instagram
Volg via Email
RSS
Google+
https://stripjournaal.com/2017/06/25/blote-borsten-in-suske-en-wiske-mami-wata/

2 Comments

  1. In welke tijd leven we. Kinderen zie in de echte wereld ook bloot. En ja, sommige mensen hebben dikkere lippen dan andere. Oja. er zijn echt donkere en lichte mensen.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*