stripnieuws

Geen doorstart voor failliet stripmuseum Rotterdam

18 augustus 2017
Stripjournaal

Het doek valt definitief voor museum Strips! in Rotterdam. Er werd nog gehint op een doorstart, maar die gaat er niet komen. Dat heeft de curator van het museum aan Stripjournaal laten weten. Veel tekenaars die werk aan het museum hadden uitgeleend, zijn ondertussen kwaad dat ze moeten betalen om hun eigen werk terug te krijgen.

'We moeten nu wel door, want het stripmuseum kan niet eeuwig in het pand blijven zitten', zegt curator Laurens Prickartz. Rotterdammer Robert van der Kroft, bekend van Sjors en Sjimmie en toezichthouder van het stripmuseum, wilde zich inzetten voor een doorstart. Ook hij ziet nu dat een echte doorstart niet kan. ‘Als er iets gebeurt, wordt het iets nieuws. Op een andere plek, onder een andere naam, met andere mensen. Maar wel in Rotterdam, misschien een pop-up museum.’ Concrete plannen zijn er echter nog niet.

De curator is nu vooral bezig om duidelijkheid te krijgen over de bezittingen van het museum. Veel van de spullen die tentoongesteld werden, waren namelijk in bruikleen gegeven. Iedereen die spullen in het museum had liggen, is daarom de afgelopen tijd aangeschreven of opgeroepen zich te melden. 'We beginnen nu wel een redelijk beeld te krijgen wat van het museum is en wat niet.'

Stripmuseum Rotterdam

Betalen om eigen werk terug te krijgen

Toch zijn veel mensen die werk uitgeleend hadden niet blij met de gang van zaken. Om hun spullen terug te krijgen, moeten ze namelijk 75 euro betalen. Tekenaar Marc Scherbateyev is laaiend en heeft een advocaat ingeschakeld. ‘Ik ben niet van plan om te betalen voor mijn eigen werk.’ Er liggen nog tientallen kaarten, negen originelen, een schilderij, elf stripalbums en twee grote zeemeerminnen van hem in het museum. Hij heeft een factuur gestuurd naar de curator voor werk dat door het museum verkocht is, en waarvoor hij nog niet betaald was.

Ook scenarist Herman Roozen moet nog eigen werk terug krijgen: een scenario van Donald Duck van vier pagina’s. 'Ik zou denken: stop het in een envelop, stuur het terug en klaar. Ik snap dat ze er werk aan hebben, maar dit staat in geen verhouding tot de waarde van de spullen.'

UPDATE: Curator mag geld vragen aan striptekenaars

Prickartz snapt dat het niet leuk is, maar benadrukt dat het nu eenmaal zo gaat bij een faillissement: ' We moeten wel onderzoeken voor de gezamenlijke crediteuren of het wel klopt of de zaken niet van het museum zijn. Daarnaast kost het ontzettend veel tijd en geld om alles apart te zetten en af te leveren. Dan is het niet meer dan logisch -en toegestaan- om er een geringe vergoeding voor te vragen. Maar het zal bij lange na niet voldoende zijn.' Het is ook geen optie om de kosten uit de boedel van het museum te halen, zodat iedereen zijn uitgeleende werk gratis kan terugkrijgen, zegt de curator. 'Dan ga je ervan uit dat er een boedel is. Een deel van de kosten is daar uit te halen, maar niet alles. Ik hoop dat ze snappen dat het zo gaat nu het museum failliet is.' Bovendien benadrukt hij dat deze kosten los staan van de opbrengst van de boedel, en dat die altijd berekend worden, ook als de boedel veel oplevert.

Lees ook: Boze tekenaars bekladden ruit stripmuseum

Van der Kroft is bang dat tekenaars hierdoor in de toekomst hun werk niet meer durven uitlenen aan een museum. 'Om nou over de hoofden van al die vriendelijke tekenaars het geld te halen... Die hebben allemaal gratis hun werk uitgeleend.'

‘Stripmuseum Rotterdam ineens failliet’

Eén van de werken van Marc Scherbateyev die nog in het stripmuseum Rotterdam liggen.

Eén van de werken van Marc Scherbateyev die nog in het museum liggen.

Scherbateyev neemt het de oprichters van het museum erg kwalijk dat het nu zo loopt. ‘Ineens was het museum failliet. Ik heb er op 8 juli nog een boek gepresenteerd, toen wisten ze al dat het niet goed ging. Dat hadden ze moeten laten weten. Nu zijn heel veel tekenaars benadeeld. Ik voel me voorgelogen.’

Van der Kroft zegt dat hij als toezichthouder ook niet veel meer kon doen. ‘We kregen de cijfers pas toen het al te laat was. Een faillissement was toen de enige optie.’ Volgens hem ging het mis doordat een grote bank de toezegging niet nakwam die het had gedaan voordat het museum opende. ‘Dan begin je dus met een achterstand.’

Stripjournaal heeft de oprichters van het museum benaderd voor een reactie, maar zij mogen niet reageren zolang het faillissement niet is afgerond.

Afwikkeling van het faillissement

Prickartz verwacht ondertussen nog wel even bezig te zijn met het afhandelen van de zaak. De komende dagen wordt duidelijk of er een executieveiling komt, of dat er spullen onderhands worden verkocht. Als dat allemaal is afgehandeld en het pand leeg is, wordt onderzocht hoe het stripmuseum in Rotterdam failliet heeft kunnen gaan. 'Dan gaan we kijken naar de administratie en de rechtmatigheid, zoals dat heet. Dan zullen we ook een oordeel vellen waarom het tot een faillissement heeft geleid en of er verwijtbaarheid in zit naar bepaalde personen toe.'

Ook de kwestie met de tekenaars is voorlopig nog niet afgehandeld. Scherbateyev dreigt met een kort geding als hij zijn spullen niet kosteloos terug krijgt, en hij verwacht dat meerdere tekenaars zich daarbij zullen aansluiten.

6 comments on “Geen doorstart voor failliet stripmuseum Rotterdam”

  1. Volgens mij kunnen mensen die een bon hebben via bijvoorbeeld Groupon en OV Miles dit aangeven en het geld terug krijgen. In het geval van mevrouw Spaljard zal dit denk ik gedaan moeten worden door de vriendin welke de bon heeft gekocht.

  2. Wat gebeurd er eigenlijk met de mensen die n bon hebben voor bezoek a t museum met n high tea voor 2 personen....

    Eind juli was ik jarig en kreeg van mijn vriendin en haar man zo'n bon die ze via Groupon hadden gekocht, ze kwamen hiermee al begin juli

    t is ook heel gek dat de striptekenaars nu moeten betalen om hun eigen werk terug te krijgen....

  3. Toen de oprichters van dit museum nog voor Meermanno werkten moest voor iedere uitleen een papier in tweevoud worden ondertekend. Ik kan mij niet voorstellen dat ze bij dit museum die strikte aanpak hebben losgelaten. Ik snap daarom het verhaal van de curator niet dat onduidelijk is wat geleend is en wat niet. Dat is niet de taak voor de curator. Dara zouden lijsten van moeten zijn. Of creeert die beroepsgroep werk voor zichzelf door ervan uit te gaan dat die lijsten niet betrouwbaar zijn en alles zelf overnieuw te doen? En hebben de tekenaars zelf geen kopie en kunnen ze daar niet mee langskomen?

    1. Het lijkt erop dat de bruikleenovereenkomsten in dit geval inderdaad niet zo strikt zijn opgesteld als in de tijd bij Meermanno. En er zijn ook tekenaars die geen kopie hebben gekregen.

  4. Bijzonder jammer. De Olivier B. Bommel en Tom Poes tentoonstelling was erg interessant.
    Vriendelijke mensen, maar wel een erg amateuristische opzet, die in mijn ogen een
    stripmuseum juist toegankelijk maakt, maar dat is nu dus net niet gelukt. Veel sterkte
    en wijsheid weer voor iedereen, want een hoop inzet en motivatie is hiermee verloren gegaan.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *